روسیه در مرکز مسیر حمل و نقل ریلی قرار دارد که به تولیدکنندگان تسلیحات غربی عرضه ثابتی از فلزات مورد نیاز برای ساخت ریزتراشه‌ها، وسایل الکترونیکی و مهمات مورد استفاده در تسلیحات مدرن را می‌دهد. بیشتر این عناصر به اصطلاح کمیاب در چین استخراج می شوند. شرکت راه آهن روسیه و سایر شرکت های حمل و نقل در حال حمل و نقل حجم فزاینده ای از فلزات حیاتی مورد نیاز برای صنایع دفاعی اروپا هستند.
بر اساس داده‌های اتحادیه اروپا، حجم فلزات خاکی کمیاب چینی که با قطار در سراسر روسیه حمل شده است، در 9 ماه اول سال گذشته به 36074 تن افزایش یافته است که بیش از دو برابر مقدار حمل‌شده در کل سال 2021 است. ارزش این تجارت تا ماه سپتامبر بیش از یک پنجم افزایش یافت و به 377 میلیون یورو (408 میلیون دلار) رسید.

مایکل وورمسر، بنیانگذار Norge Mining Ltd، گفت: "تعجب آور است که با وجود همه تحریم‌ها، این زنجیره تأمین هنوز کار می‌کند. این موضوع بر اهمیت عناصر کمیاب تأکید می‌کند و نشان می‌دهد که چقدر به آنها وابسته هستیم."

به گزارش فولاد ایران، چین بیش از 90 درصد عناصر کمیاب مورد استفاده در اروپا را تامین می‌کند و آخرین داده‌های اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که خطوط راه‌آهن روسیه همچنان یک مسیر شلوغ کشتیرانی و یکی از بخش‌های کلیدی ابتکار «کمربند و جاده» پکن است.

مسیر باری راه‌آهن روسیه همچنان برای صنعت اروپا حیاتی است و اتحادیه اروپا در ماه ژوئیه دستورالعملی منتشر کرد مبنی بر اینکه کالاهای عبوری از کشور مشمول تحریم نیستند.

بر اساس ارزیابی اتحادیه اروپا، جنگ در اوکراین وابستگی اروپا به راه‌آهن و کریدور روسیه برای تجارت با چین را آشکار کرد.


سفر ریلی از چین به اروپا می تواند چندین مسیر را طی کند. حجم عبور از کریدور شمالی از سال 2016 به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و به 692500 کانتینر در واحدهای معادل 20 فوت در سال 2021 رسیده است. اما طبق تحلیل اتحادیه اروپا، این تعداد از زمان تهاجم روسیه به همسایه خود کاهش یافته است.


منبع: بلومبرگ