در بعضی از انواع صنایع از جمله فولاد و سیمان بر اساس دلایلی، نیاز به گیربکس با تحمل فشار زیاد و ابعاد و اندازه کوچک میباشد. گیربکس از نوع حلزونی با توجه به طراحی خاصی که دارد دارای محدودیتهایی نیز میباشد که این محدودیتها باعث میشود این قطعه کاربرد زیادی نداشته باشد. لازم است بگوییم که گیربکس شافت به دلیل اینکه فضا و حجم زیادی از محیط را اشغال میکند گزینه بسیار مناسبی برای هر فضا و مکانی نیست. با توجه به مورد مذکور، مهندسان نسل جدیدی از گیربکس شافت بغل را طراحی و ارائه نمودهاند. در اصل گیربکس کرانویل را میتوان ترکیبی از خواص ظاهری گیربکس حلزونی به همراه خواص مکانیکی گیربکس هلیکالی دانست.
انواع مختلف گیربکس کرانویل یا شافت
گیربکس کرانویل یا شافت بغل دارای انواع مختلفی میباشد که عبارتند از:
⦁ هالو شافت
⦁ شافت معمولی
⦁ اتصال شرینک دیسک
دلیل استفاده از دنده کرانویل و پینیون، علاوه بر شکل ظاهری، سطح مقطع تماسی بیشتر، بین دندهها دارد. باید بدانیم که هرقدر که سطح تماس میان دو جسمی که نیرو بر هم وارد میکنند بیشتر باشد، میزان فشار وارد شده کمتر خواهد بود. نتیجه این عمل آن است که انرژی اصطکاکی کمتر تولید شده همراه با راندمان انتقال انرژی افزایش مییابد. گیربکس شافت بغل پینیون گشتاور قابل قبولی را قادر است تولید کند و به الکتروموتور تا توان ۲۰۰ کاوا قابلیت کوپل شدن را میبخشد.
لازم به ذکر است که در جهت نصب کردن این گیربکس میتوان از آن برای حرکت در عقب نیز استفاده کرد. ضریب تبدیل گیربکس مذکور (i) بین نسبتی معادل 1 تا 4 به 200 متغیر خواهد بود.