زیمنس در ۱۲ اکتبر سال ۱۸۴۷ توسط ارنست زیمنس تأسیس شده بود. وارنر این شرکت را درآغاز بهنام Bauanstalt von Siemens & Halske در کارگاه خود افتتاح نمود. وارنر در سال ۱۸۴۸ نخستین و طولانیترین خط تلگراف میان برلین تا فرانکفورت را ساخته و در سال ۱۸۵۰ برادر خود ویلیام زیمنس را به نمایندگی زیمنس در لندن گماشت. او پس از افتتاح نمایندگی در انگلستان، آغاز به ساخت و راهاندازی خطوط و شبکههای مخابراتی در روسیه مشغول شد. در سالهای ۱۸۶۷ خط تلگراف میان لندن - کلکته را به پایان رسانید.
در سال ۱۸۶۶، ورنر فون زیمنس مهمترین کمک خود را به مهندسی برق انجام داد. بر پایه کار مایکل فرادی، او اصول دینام الکتریکی را کشف و ساخت ماشین دینام را که پایه ژنراتورهای برق مدرن و بزرگ بود، آغاز کرد. برخلاف دیگر پژوهشگرانی که در همین زمینه مشغول بهکار بودند، ارنست ورنر فون زیمنس اهمیت اقتصادی اختراع خود را بهرسمیت شناخت و در سال ۱۸۶۷ اختراع را ثبت کرد تا حق مالکیت خود را در اختیار بگیرد.
پس از تقریباً ۱۰ سال توسعه و آزمایش، برای تولید گسترده در سال ۱۸۷۵ آماده شد. گسترش دینام آغاز یک دوره جدید در تاریخ مهندسی برق بود. توانایی تولید و توزیع مقدار بسیاری انرژی الکتریکی با هزینه کم موجب شد تا اقتصاد بسیار رشد یابد. مهندسی با ولتاژ بالا آغاز شد.
نخستین بخشهای کاربردی، روشنایی الکتریکی و فناوری درایو بود. در ۱ مارس سال ۱۸۷۹، ساختمان زیمنس در شارلوتنبورگ نخستین خانه خصوصی آلمان بود که توسط انرژی الکتریکی روشن میشد. چند هفته بعد در نمایشگاه تجاری برلین، زیمنس و هالسکی نخستین راهآهن الکتریکی جهان را که توسط یک منبع برق خارجی ساخته شده بود معرفی کردند.
در سالهای پس از این شرکت رشد و پیشرفت خود را با ساختن موتورهای برقی و لامپ ادامه داده و در سال ۱۸۹۷ نام شرکت از Bauanstalt von Siemens & Halske به (S&H) تغییر کرد. در سال ۱۹۱۹ شرکت زیمنس با همکاری دو شرکت دیگر بهطور مشترک شرکت اوسرام OSRAM بنیان نهادند و در سال ۱۹۲۳ شرکتهای فرعی و زیرمجموعه آن در ژاپن تأسیس گشت.