گیربکس
Select Language

گیربکس

دسته بندی
گیربکس‌ها به همان اندازه که مهم هستند از قطعات متعددی نیز تشکیل می‌شوند. مهم‌ترین بخش یک گیربکس چرخ‌دنده‌های آن هستند که بسته به نوع گیربکس در اشکال و جنس‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ساختمان گیربکس تعداد زیادی چرخ دنده روی هم سوار می‌شوند و بسته به فعالیت هر یک، میزان قدرت و گشتاور انتقالی از موتور به چرخ‌ها مشخص می‌شود. هریک از چرخ دنده‌ها نشانگر یکی از دنده‌های روی دسته دنده (سرعت دنده) داخل کابین هستند.
وجود این چرخ دنده‌ها در تمام انواع گیربکس ثابت است، اما نوع و تعداد آن‌ها تغییر می‌کند.
مشاهده بیشتر
صفحه1

در حال بارگذاری 20 رکورد بعدی

گیربکس سروو موتور

از گیربکس سروو مانند گیربکس های دیگر جهت افزایش گشتاور و نسبت دور سروموتور استفاده می شود.

گیربکس خورشیدی

گیربکس خورشیدی یا در زبان انگلیسی سیاره‌ای جعبه دنده‌ای است که شافت ورودی و شافت خروجی در یک راستا قرار دارند. یک گیربکس خورشیدی برای انتقال یک گشتاور بزرگ در فشرده ترین شکل ممکن استفاده می‌شود. امروزه مهندسان از این نوع گیربکس در کاربردهایی که نیازمند چگالی گشتاور بالا، راندمان و دوام زیاد است، بهره می برند. مخترع گیربکس خورشیدی هنوز مشخص نیست اما از نظر عملکردی عده‌ ای از مهندسان بر این باورند که لئوناردو داوینچی در سال 1490 این نوع گیربکس را اختراع کرده است. بنابراین گیربکس خورشیدی قرن هاست که مورد استفاده قرار گرفته است.

گیربکس سایکلو

گیربکس سایکلو (گیربکس بدون دنده) در این گیربکس ها که برخلاف دیگر گیربکس ها در سیستم آن از چرخ دنده استفاده نمی شود. گیربکس سایکلو به دلیل درگیر شدن حدود 70 درصد دندانه ها با یکدیگر در هنگام چرخیدن و درگیر شدن آنها با هم تمرکز، برخورد در پای دندانه ها از بین رفته که این مسئله باعث برتری انواع گیربکس سایکلو با گیربکس های هلیکال است ازکاربرد های این گیربکس ها در صنعت قابلیت استفاده برای استارت و استاپ های مکرر و پیوسته می باشد.

گیربکس حلزونی

یکی از پرکاربرد ترین کاهنده های سرعت و افزایش قدرت گیربکس حلزونی می باشد. این گیربکس حلزونی به دلیل صدای کم و اندازه کوچک و راندمان کاری بالا یکی از پر استفاده ترین گیربکس ها می باشد.

گیربکس هلیکال یا شافت مستقیم

گیربکس شافت مستقیم و یا هلیکال یکی از پر استفاده ترین انوع گیربکس در صنعت ایران می باشد این نوع گیربکس در دو دسته پایه دار و فنچ دار جای می‌گیرد. این گیربکس از چند شافت تهیه شده است کلاژ آن اتوماتیک است.

گیربکس دور متغیر

در ماشین آلات مختلف صنایع، در مواقع بسیار زیادی لازم است کـه یک وسیله یا ماشین با دورهای متفاوتی کار نماید. برای مثال در دوک هـای نسـاجی با افزایش قطر دوک، نیاز است سرعت دوران نیز تغییر نماید تـا از بروز اشکال در جمع کردن نخ هـا جلوگیری شود. این امر یا به صورت مکانیکی و یا به صورت الکترونیکی انجام می شود. در نوع الکترونیکی امروزه استفاده از اینورتر ها در صنایع بسیار رایج است. برای کاهش دور به صورت مکانیکی از گیربکس دور متغیر استفاده می شود. در گیربکس دور متغیر با مکانیزم خاص دیسک و ذغال هایی که دارند با حرکت پیچ دور دستگاه می توان به دورهـای مختلفی در محدوده ماکزیمم تا مینیمم دور تعریفی رسید که این تغییر دور به صورت خطی انجام می شود.

گیربکس صنعتی

گيربکس صنعتی ماشيني است که براي انتقال توان مکانيکي از يک منبع توليد توان به يک مصرف کننده و هچنين برآورده ساختن گشتاور و سرعت دوراني مورد نياز مصرف کننده به کار مي رود. گيربکس صنعتی درواقع يک واسطه بين منبع توان و مصرف کننده توان مي باشد که بين منبع توان و مصرف کننده توان يک انعطاف پذيري بر قرار مي کند.

گیربکس کرانویل یا شافت بغل

این گیربکس که از چند چرخ دنده ی هلیکال و دو چرخ دنده ی مخروطی شکل تشکیل شده است، دارای قابلیت انتقال گشتاور در زاویه ی90 در جه می باشد. این جعبه دنده هنگامی که مشغول انتقال نیرو در محورهای عمودی و غیر عمودی و متنافر احتیاج به سیستم درگیری دنده ها در دو سطح مورب را دارد که بوسیله چرخ دنده های مخروطی شکل مارپیچ تامین می شود.

گیربکس آویز یا شافت موازی

گیربکس آویز یا شافت موازی نوعی موتور دنده ای هستند که از چرخ دنده برای کاهش سرعت استفاده می کنند. آنها را “شافت موازی” می نامند زیرا شافت موتور و شافت کاهنده سرعت روی صفحات موازی قرار دارند.

در حال بارگذاری 20 رکورد بعدی

شرکت ارژن تجهیز ایرانیان