گیربکس شافت مستقیم و یا هلیکال یکی از پر استفاده ترین انوع گیربکس در صنعت ایران می باشد این نوع گیربکس در دو دسته پایه دار و فنچ دار جای میگیرد. این گیربکس از چند شافت تهیه شده است کلاژ آن اتوماتیک است. چرخ دنده آن به صورت اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک میباشد. این گیربکس در ماشین های رالی و مسابقات این چنینی کارایی دارد. چون سرعت بالایی را به همراه دارد. در واقع گیربکس شافت مستقیم به فعال سازی و اتومات کردن دو گیربکس در یک مجموعه واحد کمک میکند.
در گیربکس شافت مستقیم یا هلیکال جابجایی نیرو توسط چرخ دنده ای که از نوع فولاد است صورت می گیرد. چرخ دنده اینگونه از گیربکس ها از نوع هلیکال یا مارپیچ است و سیر ملایم و نرم این چرخ دنده ها سبب بالا رفتن استقامت این نوع گیربکس شده و در مقایسه با چرخ دنده های معمولی قابلیت عملکرد بیشتری در چرخه های بالا را شامل می شوند.
مبنای کار در این نوع گیربکس ها به شیوه ای است که با پایین آمدن چرخه سبب بالا رفتن گشتاور در بخش خروجی می شود. در این گونه جعبه ها به علت اریب بودن چرخ دنده ها، کم صدا بوده و خیلی نرم و ملایم عمل می کنند. در این گیربکس ها معمولا بیشتر از یک دنده مشغول به کار بوده و دارای کمترین استهلاک می باشد.
به جرات می توان گفت که پس از گیربکس خورشیدی گیربکس هلیکال هم محور بیشترین بازدهی را در مقایسه با دیگر گیربکس ها دارد. پوسته این نوع گیربکس تماما از چدن یا آلومینیوم است و با توجه به نوع بکارگیری این جعبه ها می تواند در انواع متنوع گیربکس هلیکال پایه دار، فلنج دار و تلفیق پایه و فلنج مورد استفاده قرار گیرند.قیمت انواع گیربکس هلیکال با توجه به شاخصه های مورد نظر متفاوت می باشد.