موتور ویبره که با نامهای الکترو ویبره یا موتور ارتعاشی نیز شناخته میشود وسیلهای مکانیکی است که انرژی را از منبع (الکتریکی یا پنومانیک) دریافت میکند و آن را به انرژی مکانیکی به صورت ارتعاش تبدیل کرده که در نتیجه سبب لرزش دستگاه خواهد شد.
ویژگی اصلی موتور ویبره چیست؟
موتور ویبراتور یک موتور DC بدون هسته با اندازه بسیار کوچک است. موتور ویبره یا الکترو ویبره وسیله ای مکانیکی است که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی به شکل لرزش تبدیل می کند.
ویژگی اصلی موتور این است که یک موتور DC بدون هسته مغناطیسی دائمی است. یعنی همیشه خواص مغناطیسی خود را خواهند است. (برخلاف آهنربای الکترومغناطیس که فقط با عبور جریان الکتریکی خواص مغناطیسی دارند.)
یکی دیگر از ویژگی های موتور ویبره این است که از نظر وزن بسیار سبک است و علاوه بر این نویز و مصرف برقی که موتور در زمان کار کردن تولید می کند کم است. بنابراین با توجه به خصوصیات گفته شده کارآیی موتورویبره بسیار به صرفه و مناسب برای دستگاه ها است.
دسته بندی موتور های ویبره در نوع قابل انجام است. 1.سکه ای یا تخت 2.سیلندر یا میله ای
مشخصات موتور ویبراتور عمدتا شامل نوع، حداکثر گشتاور عملیاتی، حداکثر نیروی گریز از مرکز، محدوده وزن، جریان نامی و خروجی است.
اجزای سازنده موتور ویبره چیست؟
روتور(Rotor)
روتور قسمت دوار موتور الکتریکی است سیم ها و میدان مغناطیسی موتور طوری کنار هم قرار گرفتن که گشتاوری حول محور روتور ایجاد شود. در برخی از طرحها Rotor می تواند به عنوان آرمیچر موتور عمل کند که ولتاژ ورودی از آن تامین می شود.
استاتور(Stator)
استاتور بخش ثابت موتور الکتریکی است. استاتور را به عنوان میدان آهنربا می توان در نظر گرفت و با ارمیچر و یا روتور در حرکت تعامل دارد. همچنین استاتور می تواند به عنوان آرمیچر کارآیی داشته باشد که تاثیر خود را از سیم پیچ های میدان متحرک روی آرمیچر دریافت می کند.
کموتاتور (commutator)
به کلید الکتریکی دوار در نوع خاصی از موتور الکتریکی یا ژنراتور الکتریکی را کموتاتور می گویند. کارآیی کموتاتور معکوس کردن دوره ای جهت جریان بین روتور و مدار خارجی است. و همچنین برق را به بهترین مکان روی روتور موتور الکتریکی اعمال می کند. به عنوان یک سوئیچ عمر طولانی دارد و می تواند دائما جهت جریان را تغییر دهد.
آرمیچر (Armature)
آرمیچر در این موتور مجموعه ای از صفحات فلزی نازک است که در کنار هم قرار گرفته اند. سیم مسی نازکی در اظراف هر یک از سه قطب آرمیچر پیچیده شده است. وظیفه آرمیچر در موتور الکتریکی تبدیل انرژی مغناطیسی به انرژی جنبشی است.
کلاف (Windings)
به مجموعه ای از چند کلاف سیم پیچی شده گفته می شود که با تعداد دور و گام مشخص و قطعه سیم مشخصی داخل استاتور قرار گرفته است. p.p.m و r.p.m استاتورها بستگی به تعداد قطب ها و یا همان تعداد کلاف های قرار گرفته در استاتور با گام های مشخص (کوتاه یا بلند) می باشد. وظیفه کلاف ها ایجاد میدان مغناطیسی پس از عبور جریان الکتریکی است.
لنگ (Weight)
برای ایجاد ارتعاش، مقدار وزن مشخص و یا لنگ ها باید به شفت متصل شود. از طریق حرکت لنگ ها با سرعت بالا می توان به ویبره دست پیدا کرد. همچنین نیرو را می توان کنترل و تنظیم کرد.
در صورت داشتن هرگونه سوال با کارشناسان شرکت ارژن تجهیز ایرانیان تماس حاصل نمائید.